Kod: AUTUMN15 -15% OFF na NOWOŚCI Z KOLEKCJI AW24 (kod działa do 11.10 do północy)

Czas wakacji nastał, to może porozmawiajmy o nauce

line

Czas wakacji nastał, to może porozmawiajmy o nauce języka angielskiego - tak przewrotnie.

 

Czas wakacji nastał, to może porozmawiajmy o nauce języka angielskiego - tak przewrotnie.

 

 

***

Często zastanawiałam się kiedy moje dzieci były jeszcze dość małymi istotami, czy oglądanie przez nich ulubionych bajek w języku angielskim, wspomoże nauką.
To takie pytanie, które dość często zadają sobie rodzice małych dzieci. Szczęśliwie w moim otoczeniu znalazła się osoba (chłopak mojej koleżanki), który był psychologiem, a do tego pochodził z krajów anglojęzycznych - więc sami rozumiecie, jak tu powstrzymać się przed pytaniem czy moje dzieci powinne oglądać kreskówki w języku angielskim, czy to ma sens?

Wiemy, że dzieci uwielbiają oglądać kreskówki. Przygody ich ulubionych bohaterów w przyciągającej wzrok aranżacji wizualnej i dźwiękowej, angażują uwagę dzieci, wzbudzają ich zainteresowanie, a co najważniejsze – sprawiają im dużą przyjemność.
A to wyniki moich “przesłuchań” lub ładniej powiedziane, dociekań w/w zagadnienia.

 

Pozwolić na oglądanie czy nie

Wiemy, że skuteczna nauka, czegokolwiek, a zwłaszcza języka, powinna posiadać bardzo ważny element - powtórzenia. A czym więcej powtórzeń tym lepiej - przysłowie "ćwiczenie czyni mistrza" - nie wzięło się wszak znikąd.


Dowiedziono, że każda informacja jaką dostarczamy do mózgu jest zakodowana w postaci określonej formy współpracy neuronów, które dzięki częstemu odtwarzaniu, powtarzaniu, zostaje wzmocniona, a co za tym idzie zapamiętana (taki skrót jak działa proces zapamiętywania).
A co obserwujemy gdy nasze dziecko pokocha np: „Świnkę Peppę”?
Chcę oglądać swoją świnkę na okrągło, bez przerwy, powtarzając ulubiony odcinek jeden po drugim.
I to jest właśnie najwyższy stopień motywacyjny, który powinniśmy po cichu wykorzystać. Upragnione oglądanie wielokrotnie tego samego odcinka, będzie świetnym sposobem na utrwalenie zwrotów językowych.
Martwisz się, że dziecko będzie miało trudności w zrozumieniu filmu? Zupełnie niepotrzebnie. Pamiętaj, że dzieci często odbierają przekaz bajki przede wszystkim dzięki obrazom, dopiero później znaczenie mają słowa.

 

Nauka przez zabawę ułatwia zapamiętywanie (pozytywne emocje)

Gdy robimy to co sprawia nam przyjemność, tworzymy pozytywne emocje, a te pomagają w zapamiętywaniu (nie tylko nowych słówek, ale też jak zawiązać sznurówki …).
Dzieje się tak dlatego, że nasz układ limbiczny jest powiązany z procesami poznawczymi, czyli znajdujące się w mózgu jądro migdałowate jest silnie połączone z hipokampem ( to struktura anatomiczna, odgrywa ważną rolę w przenoszeniu informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej) . Kiedy jesteśmy źli, zmęczeni, znudzeni czy obrażeni, możemy zapomnieć o wydajnej nauce – utrzymujące się „trudne” emocje blokują dopływ glukozy do mózgu, a co za tym idzie, pozbawiają organizm energii. Natomiast, gdy towarzyszy nam poczucie zadowolenia i relaks – przyswajanie wiedzy jest szybsze, łatwiejsze i efektywniejsze.

Dodatkowo, najskuteczniej zapamiętujemy wtedy, kiedy angażujemy w ten proces wiele zmysłów – sprawia to, że w mózgu tworzą się większe sieci połączeń nerwowych. Jest to niezbędne w procesie przypominania – im więcej zmysłów zaangażowaliśmy przy zapamiętywaniu, tym łatwiej przywołać potrzebną informację z pamięci (dlatego często przypominamy sobie nagle jakąś melodię, a w konsekwencji przypominamy sobie słówko lub wzór chemiczny).
Oglądając bajki i filmy po angielsku, dziecko osłuchuje się z językiem oraz różnymi akcentami lektorów anglojęzycznych, poznaje całe zwroty: osadzone w kontekście, nacechowane emocjami i co najważniejsze – dalekie od listy słówek do wykucia na pamięć.

 

 

Czy oglądanie anglojęzycznych bajek wystarczy?


Pomimo wielu zalet, które możemy zaobserwować z oglądania bajek w języku angielskim, musimy wiedzieć, że nie jest to niestety wystarczające, by osiągnąć płynność językową. Dzieci bowiem uczą się przez interakcję. Pasywne bądź co bądź oglądanie bajek na pewno wzbogaca i utrwala słownictwo oraz ułatwia oswajanie się z językiem, jednak nie uczy jego praktycznego wykorzystania. Innymi słowy – oglądanie może pomóc w zrozumieniu języka, ale nie nauczy posługiwania się danym językiem. Tutaj potrzebna jest dodatkowa czynność - mówienie po angielsku, śpiewanie, a nawet recytowanie wierszyków. Ponieważ nie wystarczy, że dziecko pomyśli i usłyszy jakieś słowo – by skutecznie je zapamiętać, musi je jeszcze powtórzyć i wypowiedzieć.

 

Podsumowując
Pomimo tego, że właśnie nadszedł czas wakacji pozwólmy, a nawet zachęcajmy nasze dzieci do oglądania kreskówek, bajek czy też filmów w języku angielskim. Jest to ważna część nauki. Dzięki tej metodzie dziecko nabywa sprawność w jego rozumieniu i poszerza zakres słownictwa tworząc przy tym pozytywne emocje.
A po oglądnięciu kolejny raz Świnki Peppy czy też Strażaka Sama, niech dziecko nam śpiewa, opowie, a nawet zatańczy … to na pewno pomoże mu poznać język angielski - a i my możemy się czegoś nowego nauczyć.

 

***

 

Nasi
partnerzy line

line codzienne migawki

Blog

Copyright © 2021 Kubini created by akedo