Rozwój dziecięcej wyobraźni to jeden z najważniejszych elementów zróżnicowanego rozwoju naszej małej pociechy.
To element, który odgrywa ogromną rolę w procesie uczenia się i całego życia naszych dzieci.
Rozwój dziecięcej wyobraźni to jeden z najważniejszych elementów zróżnicowanego rozwoju naszej małej pociechy.
To element, który odgrywa ogromną rolę w procesie uczenia się i całego życia naszych dzieci.
***
Pojęcie wyobraźni
Zaczynając od samego początku, czyli pojęcia wyobraźni. Co to jest ta wyobraźnia?
To nie smok ziejący kulami ognia ani nawet małe ludzki (nawet te zielone) tylko proces otwarcia się dziecka na siebie oraz innych różniących się niejednokrotnie od nich samych.
Podczas trwania procesu wyobraźni maluch tworzy nowe rzeczy (wymyśla niezliczone historie), kreatywnie działa (zamki z kartonów, namiot z szalika mamy), czyli najprościej ujmując dziecko uczy się dostrzegać różne nietypowe rozwiązania oraz interpretacji zjawisk.
1. POŚCIEL DZIECIĘCA JUNIOR CHERRIE BLOSSOM GARBO & FRIENDS
Rzeczywistość
W dzisiejszym świecie odchodzimy od myślenia schematycznego (jedno rozwiązanie) bardzo ważne są zdolności analityczne, wnioskowanie i weryfikacji danych.
Nasze dzieci kroczą drogą, na której najważniejsze są umiejętności opracowania własnych indywidualnych rozwiązań oraz szukanie coraz to innych dróg.
Dlatego powinniśmy wspierać wyobraźnie naszych dzieci i umożliwiać rozwój jego naturalnej chęci do tworzenia zamków, statków kosmicznych czy gotowania obiadu dla olbrzymów.
Wspieranie rozwoju dziecięcej wyobraźni.
1. Akceptacja popełnionych błędów
Opierając się na badaniach możemy zaobserwować, że proces nauki (czegokolwiek) następuje warunkach gdy dziecko ma możliwość popełnić błąd bez strachu przed krytyką lub jeszcze gorzej przed oceną z naszej strony.
2. Tzw. swobodna zabawa
O swobodnej zabawie mówimy gdy nie zostanie ona narzucona przez nas - dorosłych, np: idź pobaw się pieczenie ciasteczek, możemy brać w niej udział gdy dziecko wyrazi taką chęć, ale nigdy nie możemy narzucić własnych zasad - w tym przypadku to dziecko ustala zasady, których my przestrzegamy.
Podczas swobodnej zabawy dzieci mają możliwość przyjmowania różnych ról, przepracowywania trudnych emocji i stanów – takich jak strach czy złość, poczucie odrzucenia czy wstydu. Uczą się rozumienia siebie, przeżywania własnych uczuć oraz rozumienia innych. Ćwiczą cierpliwość, empatię i wytrwałość w pokonywaniu nowych wyzwań.
3. Eksperymenty
Wyrażenie dezaprobaty dla czynności, które dziecko samo podjęło - działa na nie deprymująco jednocześnie zaburza rozwój struktur w mózgu odpowiedzialnych za motywację oraz proces nauki.
Pamiętajmy, że kiedy dziecko samo doświadcza różnych zjawisk przez samodzielne działanie to angażuje wszystkie zmysły. W jego mózgu wyodrębniają się substancje, które wpływają na naukę i zapamiętywanie.
4. Bezpieczeństwo i bezwarunkowej akceptacji
Bezwarunkowa akceptacja, czyli branie dziecka takim, jakie ono jest, bez presji i ciągłych oczekiwań (dziecko to nie kopia nas samych), to podstawa rozwoju jego twórczego potencjału i kreatywności. Kiedy dziecko czuje się pewnie i bezpiecznie, wzrasta jego poczucie własnej wartości .
1. OŚCIEL MUŚLINOWA CLOVER DUŻA GARBO & FRIENDS
„Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona”.
Albert Einstein